Groeistrategie met je website? Goede keuze!
Als startende ondernemer krijg je een boel voor je kiezen. Je krijgt van iedereen advies, over financiën, over verzekeren over netwerken, over huisvesting, noem maar op. Je hebt natuurlijk een logo nodig voor een visitekaartje en je factuur. En niet te vergeten een website, want dat heeft iedereen. Nu jij nog. Gelukkig zijn er oplossingen genoeg online, dus zelf iets maken ligt voor de hand. Maar is dat wel zo?
Voor veel ondernemers is het zeker een uitkomst. De do-it-yourself-websites met kant-en-klare-templates waarmee je in no time een eigen website kunt maken. Je registreert je domein, regelt een startpakketje voor de hosting inclusief websitebuilder, schrijft een leuk tekstje, upload een mooi plaatje en ‘hoppa, online ermee!’. Wat maakt het nou uit? Online is online… Lekker makkelijk èn voordelig!
De meeste ondernemers komen hiermee toch bedrogen uit. De online strategie die je kiest maakt namelijk heel veel uit. Het verschil zit hem niet alleen in de details. Een goede website is maatwerk. Een standaard template ‘pimpen’ is dus niet echt onderscheidend. En de techniek erachter zit vaak boordevol plugins die ook zomaar stuk gaan als je het niet verwacht, of de laadtijd van je pagina’s extra traag maken. En in het ergste geval kun je je website niet verhuizen als je wilt wisselen van provider. Je maakt immers gebruik van de techniek van het pakket waarvoor je maandelijks een factuur krijgt. Had je de kleine lettertjes maar moeten lezen… Kortom, valkuilen als deze genoeg. Met net zoveel ondernemers die ervan hebben geleerd.
Strategisch plan
Een website is het verlengde van je bedrijf. Het succes ervan hangt af van de wijze waarop je deze wilt inzetten. Zie het als een carrière. Je bent ook niet van de ene op de andere dag manager, of directeur. Daar heb je kennis en ervaring voor nodig. Kennis van je product of dienst en ervaring in samenwerken en aansturen van specialisten, de mensen om je heen. Dat duurt meestal even.
Voor een website is dat niet anders. Wij adviseren vaak om te kijken naar het uiteindelijke doel. Wat wil je met je website bereiken? Dit hangt mede af van je doelgroep. Hoe komen die op je website? Heb je content om te delen? Klopt je data? Is je verhaal duidelijk? Welke call-to-actions wil je toepassen? Al met al vraagt het de nodige voorbereiding en inzicht in klikgedrag van de bezoekers, ook wel ‘customer journey’ genoemd.
In de voorbereiding zit ‘m dus de winst. Want niet iedereen heeft al stapels white papers, video’s en blogs klaarliggen. Niet iedereen heeft mooie productfoto’s voor de webshop. Die moeten wel eerst gemaakt worden. En dat kost tijd. En energie. En geld. Maar het moet wel altijd passen binnen de gestelde doelen. Daarom is het volgens ons slim om niet alles meteen te willen. Verdeel je energie en je budget! Start simpel en wees eerst eens bereikbaar. Bouw aan je publiek, je volgers, je klanten. Elke update die je daarna doorvoert is nieuws. Kun je delen via je andere kanalen, zoals social media, e-mail, youtube etc. waarmee je telkens weer een contactmoment krijgt. Het kan slim zijn om in de beginfase deels gebruik te maken van bestaande netwerken (LinkedIn), Google diensten (zoals AdWords en Mijn Bedrijf) of adverteren via Facebook. Uiteraard afhankelijk van de branche waarin je zit.
Groeien met je website
Is je content op een gegeven moment dermate gegroeid dan kun je binnen de structuur van de website specifieke pagina’s maken, al dan niet ingedeeld op categoriën. Dit helpt de bezoeker vinden wat hij of zij zoekt. De vooraf bedachte structuur en strategie krijgt dan vorm. Producten en blogs gaan elkaar versterken. Een video helpt verkopen en inspireert wellicht om ook nog even een ander product te bekijken, of misschien toch in te schrijven voor de nieuwsbrief. Zodra je dit soort verbanden kunt aanbrengen in je website kun je de bezoeker blijven boeien. Op deze manier wordt je website relevant voor Google en gaat je website voor jou werken, in plaats van andersom.
Samen succesvol
Samen met onze partner voor online strategie en ontwikkeling Nieuwe Pixels schuiven we graag aan als je een website nodig hebt. We steken graag energie in jouw situatie en kijken samen met jou naar de mogelijkheden, al dan niet in een traject met meerdere fasen. Indien nodig hebben we binnen ons netwerk voldoende mogelijkheden om andere disciplines in te schakelen, zoals bijvoorbeeld tekstschrijvers, fotografen etc. Inmiddels hebben we al vele ondernemers bijgestaan met de realisatie van hun online doelen. Bekijk onze cases voor inspiratie of neem contact met ons op.