Advies, creatie en realisatie
De centrale vraag die we meestal stellen, nadat een (potentiële) opdrachtgever zijn of haar verhaal heeft gedaan, is: Waarom? Misschien klinkt dat een beetje kinderachtig, zoals een kleuter je ook telkens deze vraag kan stellen, maar er zit meer achter. We stellen deze vraag zodat de ondernemer niet in middelen en doelen gaat denken (hoe en wat) maar in feite bij zichzelf te rade gaat wat nou eigenlijk in de kern de drijfveer is om te (willen) ondernemen. Om juist dat te gaan doen wat hij of zij van plan is te gaan doen, of al doet.
The identity within you
Een identiteit heb je al, het moet alleen nog even ontdekt worden. Je drijfveren gaan hierbij een belangrijke rol spelen omdat deze ervoor zorgen dat, wat je ook gaat doen, het altijd vanuit die basisgedachte en die innerlijke kracht wordt gedaan. Dat werkt dus in feite heel natuurlijk. En dat is waar mensen van houden. Hiermee heb je goud in handen om klanten aan je te binden. Steve Jobs verkocht met Apple ook geen techniek, geen hightech computer zoals andere merken. Nee, Steve verkocht een filosofie, een gedachte: ‘Think different”. Daarnaast kon hij natuurlijk wel vertrouwen op de kwaliteit van het product, maar dat was secundair voor het succes van Apple. De ‘fans’ kochten het apparaat toch wel…
Om weer even terug te komen op de drie stappen van onze werkwijze kun je zeggen dat tijdens de adviesfase de ‘Waarom?’-vraag wordt beantwoord. De kaders van de vorm te geven identiteit worden in deze fase geformuleerd. Het mooie is vaak dat dan al wel snel de beoogde doelen op tafel komen. Dat kan per ondernemer verschillen, afhankelijk van het moment waarop we aanhaken. Bij starters zien we andere trajecten dan bij bestaande ondernemingen.
Doelen stellen en middelen ontwikkelen
Strategisch gezien werken wij het liefste met lange termijn doelen. Hierbij ontwikkelen we een pakket ‘tools’ die hieraan bijdragen. Dat kan een nieuw logo zijn als gevolg van een naamswijziging, een product- of bedrijfsbrochure voor de buitendienst, een website (al dan niet met shop), een complete winkelinrichting of de invulling voor een content strategie, met blogs, nieuwsbrieven en gedrukte en/of social media. Het inzetten van de juiste mix levert voor de lange termijn meestal het beste resultaat op omdat je waarde opbouwt die binnen je eigen middelen ligt.
Uiteraard kun je er ook voor kiezen, gericht op korte termijn succes, om resultaat te behalen met online adverteren, via Google Ads, Facebook Ads, landingpages, funnels etcetera. Er zijn specialisten genoeg die dit kunnen maar wij adviseren hierbij wel goed op kwaliteit te letten en niet blind te varen op beloftes die worden gedaan.
Voorzie in een behoefte
Ondernemen vergt nogal wat capaciteiten. Inzicht, aanbod, geduld, flexibiliteit, motivatie en natuurlijk budget… De aloude marketingmix met de 5 P’s zoals we die vroeger leerden tijdens de lessen economie gaan niet meer helemaal op. Ook de piramide van Maslov (een van de bekendste motivatietheorieën waarbij de focus ligt op het vervullen van basisbehoeften) heeft een extra ‘basisbehoefte’ in de vorm van WiFi gekregen. Een pandemie zoals met COVID 19 zorgt ook weer voor een nieuwe vorm van ondernemen. Allemaal factoren die mede bepalen of je wel of niet slaagt in het behalen van je doelstellingen. Vallen en weer opstaan is het devies, leren van fouten, bijsturen en weer doorgaan.
De ‘consument’, of je beoogde doelgroep, is in deze tijd niet langer een voorspelbaar element. Wat vroeger werkte kan nu heel goed onwerkbaar blijken. Je kunt de strijd om de gunst winnen zodra je mensen aan je weet te binden. Als ze een voorkeur voor jouw winkel, restaurant, dienst of product uitspreken. En helemaal als ze die ook nog eens met anderen willen delen. Zodra dat aan de orde is ga je dit direct merken. Omzetten stijgen en doelen worden (sneller) gerealiseerd. En dat is de kern van ondernemen. Daarbij helpen we graag: Yourdentity geeft vorm aan zaken.
Meer lezen over onze werkwijze? Lees dan hier verder.